Nieuws

Informatie voor huurders

Huurt u al een woning bij Respect? Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden.

 

Hoe doe ik een reparatieverzoek?

Heeft u een reparatieverzoek, dan kunt u dit tijdens kantoortijden melden bij de Servicedesk (070-3069101) van Respect, of u kunt een briefje in de brievenbus van de huismeester doen. Onze huismeester neemt vervolgens contact met u op. Als hij de reparatie niet zelf kan verrichten, zorgt hij dat er een aannemer wordt ingeschakeld.

Voor calamiteiten, zoals een stilstaande lift of ernstige lekkage, kunt u buiten kantooruren en op officiële feestdagen bellen naar 085-1640808.

In uw Woonmap vindt u een telefoonlijst met daarop het nummer van de storingsdienst.

Wat is een onderhoudsabonnement?

Wanneer u een woning huurt, zorgt de verhuurder voor het groot onderhoud van de woning. Volgens de Wet Besluit Kleine Herstellingen bent u als huurder zelf verantwoordelijk voor kleine zaken, zoals het ontstoppen van uw afvoer, het onderhouden van sloten, vervangen van de doucheslang, etc.

Wilt u hierin ontzorgd worden? Dan kunt u voor € 6,50 per maand (prijspeil 2023) een onderhoudsabonnement bij ons afsluiten. De woonconsulent helpt u hier graag bij.

Voor nieuwe huurders is het afsluiten gratis. Bent u een al een tijdje huurder van Respect en wilt u gebruik maken van het onderhoudsabonnement, dan betaalt u eenmalig administratiekosten voor het afsluiten, deze bedragen € 35,00.

Na een jaar is het abonnement per maand opzegbaar. 

Hoe kan ik de huur opzeggen?

U kunt de huur van uw woning of parkeerplaats schriftelijk of per mail opzeggen. Om zeker te weten dat wij alle informatie van u krijgen, vragen wij u een huuropzeggingsformulier in te vullen. U kunt het formulier opvragen bij de woonconsulent via woonconsulent@respectzorg.nl. Vervolgens kunt u het ingevuld aan ons mailen of per post retourneren. Op het formulier staat het adres.

Let op: Respect hanteert een opzegtermijn van een maand. De laatste huurdag mag niet in het weekend of op een feestdag vallen.

Na ontvangst van uw opzegging ontvangt u van ons een bevestiging, met daarin twee afspraken voor een bezoek aan de woning. Tijdens de eerste inspectie krijgt u uitleg over hoe u de woning mag achterlaten. Bij de eindinspectie kijken wij of de gemaakte afspraken zijn nagekomen, dan levert u eveneens alle sleutels en pasjes bij ons in.

Na ontvangst van uw opzegging gaan wij op zoek naar een nieuwe huurder voor de woning.

Heb ik toestemming van Respect nodig als ik mijn woning wil veranderen?

Uw woning is uw thuis, en wij begrijpen dat u uw woning wilt aanpassen aan uw persoonlijke smaak en wensen. Dit kan een kleine verandering zijn, zoals het schilderen van een muur in een gewenste kleur, of een grote verandering, zoals het aanpassen van de keuken.

Respect denkt graag met u mee als het gaat om  klussen in uw woning. Voor sommige veranderingen heeft u onze toestemming nodig.

Hier noemen we in grote lijnen een paar voorbeelden. Heeft u plannen, neem dan altijd eerst even contact op met uw huismeester.

Schilderwerk
Het is toegestaan om in de woning schilderwerk uit te voeren met verf op waterbasis. Let op dat de kleur altijd weer terug moet kunnen naar wit, in maximaal twee keer schilderen. Deur- en raamkozijnen van aluminium mogen niet worden geschilderd. Het schilderwerk aan de buitenkant van uw woning wordt door Respect onderhouden.

Vloerbedekking
Om geluidsoverlast te voorkomen, moet uw woning worden voorzien van vloerbedekking. Bij het opzeggen van de huur, dient de vloerbedekking verwijderd te worden, tenzij de nieuwe huurder deze van u wil overnemen. Dit gaat altijd in overleg met Respect.

Laminaat of parket
Wilt u laminaat of parket in uw woning leggen? In dat geval zijn er verschillende voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Neemt u voor informatie contact op met de huismeester.

Plavuizen en/of tegels
Bent u van plan plavuizen op de vloer en/of tegels aan de wand van de badkamer of het toilet aan te brengen? Dan heeft u vooraf schriftelijk toestemming nodig van Respect. De huismeester informeert u graag over de voorwaarden.

Materialen
Wilt u een schilderij of kapstok ophangen? Informeer dan bij uw huismeester over de benodigde materialen voor het type wand in kwestie. Hij kan u ook meer vertellen over de leidingen voor elektra, water en verwarming.

Zelf aangebrachte voorzieningen (ZAV)
Ingrijpende veranderingen die verder gaan dan bijvoorbeeld schilderwerk of het ophangen van een fotolijstje, vallen onder de zogenaamde zelf aangebrachte voorzieningen (ZAV). Dit soort  veranderingen mogen alleen onder bepaalde voorwaarden en uitsluitend na toestemming van Respect worden aangebracht.

Hoe vraagt u toestemming voor ZAV?
Stuur uw schriftelijke verzoek voor een verandering in uw woning naar Respect. Respect behandelt uw aanvraag binnen 14 dagen en u ontvangt een bericht per post. Er zijn drie mogelijkheden:

  1. U krijgt toestemming voor de ZAV, met de toezegging dat u deze na het opzeggen van de huur niet ongedaan hoeft te maken. Wij vertellen u wat eventuele specifieke voorwaarden zijn.
  2. U krijgt toestemming voor de ZAV, op voorwaarde dat u de verandering bij het opeggen van de huur zelf weer verwijdert.
  3. U krijgt geen toestemming voor de ZAV.

Waar kan ik terecht met een klacht?

U huurt bij ons een appartement. Wij hopen natuurlijk dat u met veel plezier bij Respect woont en dat alles naar tevredenheid verloopt. Toch kan het voorkomen dat u een klacht heeft. In dat geval staat onze woonconsulent u graag te woord.

De woonconsulent is te bereiken via telefoonnummer 06–165 35 402 of via e-mail: woonconsulent@respectzorg.nl.

De woonconsulent zal uw klacht uiteraard in behandeling nemen. De ervaring leert dat klachten in de meeste gevallen snel opgelost kunnen worden.

Is uw klacht niet opgelost?
Heeft u uw klacht ingediend bij de woonconsulent, maar komt u er samen niet uit? Dan kunt u terecht bij een externe klachtencommissie. De woonconsulent kan u informeren over de gang van zaken.

Heeft u een klacht over de huurprijs, onderhoud of de afrekening?

Als u een klacht heeft over één van deze onderwerpen, dan kunt u als huurder van een woning terecht bij de Huurcommissie. U kunt uw klacht aan deze commissie voorleggen. De huurcommissie doet bindende uitspraken over de huurprijs en de afrekening servicekosten. Betreft het een geschil over onderhoud dan kan de huurcommissie bij de bereikbare woningen (Prins Willemhof) een bindende uitspraak doen. Bij woningen in de vrije sector geeft de huurcommissie alleen een advies.
Op de website van de Huurcommissie vindt u meer informatie.

Heeft u een klacht over een ander onderwerp dan zorg, huurprijs, onderhoud of de afrekening?
Gaat uw klacht niet over de zorg, de huurprijs, het onderhoud of de afrekening en huurt u een woning Prins Willemhof? Dan kunt u terecht bij de klachtencommissie van Woonzorg.

Huurt u een woning in Zeewinde, dan kunt u terecht bij de Landelijke Klachtencommissie Huurwoningen (LKH). Op deze website vindt u meer informatie. U kunt ook contact opnemen met de secretaris van de LKH via, mevrouw Van Steenbrugge. Zij is bereikbaar via engelinavansteenbrugge@hetnet.nl of via 06-23339629. Het reglement van de LKH vindt u hier.

Waar kan ik terecht met een andere vraag?

Staat uw vraag hier niet tussen? Mailt u uw vraag dan naar woonconsulent@respectzorg.nl

Deel deze pagina