Nieuws

Sylvia Remmers over VPO en het centraal stellen van de cliënt bij Respect

17-10-2025
Achter de schermen bij Respect - Foto Sylvia

Sinds april 2025 is Respect aangesloten bij het Verwijspunt Ouderenzorg (VPO) Haaglanden. Het VPO zorgt ervoor dat aanmeldingen van cliënten sneller, overzichtelijker en efficiënter verlopen. Teamleider Sylvia Remmers vertelt hoe Respect werkt met het VPO en welke voordelen dat oplevert voor zowel cliënten als verwijzers.


Wat is VPO?

Het VPO is een centraal punt waar ziekenhuizen, en binnenkort ook huisartsen, hun zorgaanvragen voor cliënten kunnen indienen. Het VPO beoordeelt de aanvragen en stuurt deze door naar de zorgorganisatie van voorkeur. Daarbij wordt rekening gehouden met beschikbaarheid en de zorgvraag. Wanneer een cliënt voor Respect kiest ontvangen wij de aanvraag en kijken we direct of er ruimte is binnen ons werkgebied. 'Via onze capaciteitstool bekijken we of er ruimte is voor de cliënt. Als dat zo is, pakt het servicebureau het verder op en wordt de aanvraag doorgezet naar de regieverpleegkundige.
Binnen twee uur is er duidelijkheid.'

 

De kracht van samenwerking 

De komst van het VPO betekent dat ziekenhuizen en huisartsen niet meer zelf meerdere zorgorganisaties hoeven te benaderen. De route tussen verwijzing en zorg is korter geworden. 'Ook zijn er duidelijke afspraken en leren we continu van iedere casus', zegt Sylvia. Binnen Respect werken teams zoals regieverpleegkundigen, capaciteitsplanners en het servicebureau nauw samen om cliënten zo goed en efficiënt mogelijk van zorg te voorzien. Door regelmatig te evalueren met alle betrokken partijen optimaliseren we het proces en blijven we gericht op de behoeften van de cliënt.
 

Wat merkt de cliënt ervan?

Voor de cliënt is het verschil duidelijk: sneller hulp. ‘Een voorkeur opgeven is voldoende.’ Respect kan cliënten meestal snel plaatsen en daardoor ook de zorg snel opstarten. Cliënten weten wie hun zorgverlener is en wanneer de zorg start. Basiszorg zoals hulp bij het aankleden, het innemen van
medicatie of mondzorg wordt vaak al op de dag van ontslag uit het ziekenhuis geregeld.

Foto VPO

Vooruitkijken: VPT als volgende stap

Naast het VPO wordt ook het Volledig Pakket Thuis (VPT) steeds belangrijker. Respect biedt ook VPT-zorg aan cliënten. Verder wordt verwacht dat in de toekomst direct vanuit de revalidatie wordt gekozen voor VPT-zorg aan huis. Deze ontwikkeling sluit aan bij de afname van het aantal verpleeghuisbedden en de toenemende behoefte aan passende zorg thuis. VPT vraagt om een andere manier van organiseren, waarbij één vaste medewerker brede ondersteuning biedt. Het ideaalbeeld is
dat cliënten niet telkens met verschillende zorgverleners te maken hebben, maar steeds dezelfde gezichten zien. Daarom wil Respect werken met vaste VPT-teams die continuïteit en vertrouwdheid
bieden.
 

Altijd een persoonlijke aanpak met de cliënt voorop bij Respect

Respect leert elke dag en blijft zoeken naar manieren om de zorg verder te verbeteren. Het doel is om VPT-zorg zeven dagen per week, van ’s ochtends tot ’s avonds, aan te kunnen bieden. Daar wordt al naartoe gewerkt: ook in het weekend is er steeds vaker zorg aanwezig. Het fundament ligt er. ‘Wat we willen is duidelijk: de juiste zorg op het juiste moment met een vertrouwd gezicht voor de cliënt,’ zegt Sylvia Remmers, teamleider bij Respect.
 

Het VPO is een gezamenlijk initiatief van:
Respect, Florence, Cardia, HWW Zorg, WoonZorgcentra Haaglanden en Saffier

Deel deze pagina