 
  Als servicemanager is Erik verantwoordelijk voor alles wat onder de soft service facilitaire
dienstverlening valt bij Respect. Dat gaat verder dan alleen beheer van gebouwen. Het omvat ook de
receptie, het restaurant, de schoonmaak, intern en extern transport, afvalverwerking en zaken als
linnenverzorging. Samen met een team van zo’n 90 medewerkers en vijf senior medewerkers zorgt hij
ervoor dat de dagelijkse dienstverlening goed verloopt. Deze verantwoordelijkheden betreffen alle
locaties van Respect.
Erik richt zich in zijn rol vooral op het tactische niveau. ‘Ik denk na over waar we nu staan en waar
we over twee jaar willen zijn op het gebied van services.’ In de afgelopen jaren heeft hij processen
slimmer ingericht, altijd met oog voor kwaliteit en zorg voor de cliënt. Optimaliseren heeft bij ons niet
het doel te bezuinigen. We werken slimmer waardoor we meer tijd hebben om aandacht te kunnen
geven aan de cliënten.
Een mooi voorbeeld daarvan is de standaardisering van de schoonmaakprocessen. Op alle locaties
wordt met dezelfde materialen, werkprogramma’s en doseringen gewerkt. Hierdoor is er een
consistente hoge kwaliteit en is het mogelijk om medewerkers flexibel in te zetten op verschillende
locaties. Ook binnen de restaurants wordt gestreefd naar eenduidige werkwijzen, al vragen de
verschillen tussen locaties soms om maatwerk.
Sinds Erik vierenhalf jaar geleden begon is de afdeling services voortdurend verder
geprofessionaliseerd. Waar voorheen soms met uitzendkrachten werd gewerkt is inmiddels bijna
iedereen in loondienst bij Respect. Op deze manier blijft de regie bij Respect en kan er gestuurd
worden op kwaliteit. Ook is er een gemakkelijkere aansluiting op de normen en waarden van de
organisatie.
De dienstverlening ondersteunt het primaire proces van de zorg. Denk aan huishoudelijke hulp voor
cliënten met een VPT-indicatie, het ophalen van afval of schoonmaak in de woongroepen. ‘Vaak
wordt onderschat hoe belangrijk deze taken in het grotere geheel zijn. Als er één dag geen afval
opgehaald zou worden, is er direct een groot probleem.’ Services is daarmee geen bijzaak, maar een
essentieel onderdeel van het zorgproces.
Nu de basis gevormd is richt Erik zich steeds meer op de rol van facilitair medewerkers en diens
relatie met cliënten. ‘Medewerkers kunnen een praatje maken tijdens het schoonmaken. We willen
daar gerichter op gaan inzetten. Dankzij de efficiëntere processen is er meer tijd voor persoonlijke
aandacht en dat is enorm waardevol.’
Bij Respect krijgen medewerkers de kans zich te blijven ontwikkelen. Zo worden er binnen facilitair
steeds vaker trainingen gegeven met behulp van VR-brillen. ‘Dat sluit goed aan bij hoe onze
medewerkers willen leren. Je traint precies wat nodig is ter aanvulling op de fysieke trainingen.’
Verder vinden er elk jaar officiële schoonmaakcontroles plaats volgens de VSR/NEN-normen die
Respect telkens met goed resultaat afsluit.
Ook doorgroeien naar andere functies binnen Respect wordt gestimuleerd. Er zijn de afgelopen tijd
meerdere collega’s vanuit services intern binnen services doorgestroomd of naar de zorg. Respect
ondersteunt medewerkers actief bij het volgen van een opleiding. Nieuwe medewerkers worden vaak
via-via met Respect in contact gebracht, dit is een mooie graadmeter van de sterke
medewerkersbetrokkenheid. Als collega’s hun buren of vrienden aanraden om bij Respect te komen
werken, dan geeft dat veel voldoening.
Naast onze vaste medewerkers heeft Respect ook stagiaires. Deze lopen met de medewerkers mee om
het werkveld te leren kennen. Dat is niet alleen waardevol voor de ontwikkeling van stagiaires, maar
ook voor Respect. Dankzij de extra hulp kunnen we ons nog beter richten op de taken en de cliënten.
Ook is er een samenwerking met Middin. Middin heeft medewerkers met een afstand tot de
arbeidsmarkt. Al een aantal jaar stelt Respect enkele plekken beschikbaar voor een aantal individuen
en sinds kort is er op Bosch & Duin gestart met een groep van 5 a 6 medewerkers die met een
begeleider diverse algemene taken doen.
Wat Erik het leukste vindt aan zijn werk? ‘Het samenwerken met collega’s. Als facilitair manager
moet je daarvan houden. Hij geniet ervan om medewerkers te zien groeien en om samen slimme
oplossingen te bedenken. Als je goed zorgt voor je medewerkers, zorgen zij goed voor de cliënten.’
 
Erik sluit af met:
Laten we met elkaar elke dag proberen het leven van onze cliënten een beetje mooier te maken.
Deel deze pagina