Nieuws

Respect Cliëntenraad

Wat is recent besproken in de Respect Cliëntenraad:

In het overleg van de RCR en RvB van woensdag 20 maart is onder meer het volgende aan de orde geweest:

  • Het Jaarplan 2024, de stand van zaken per project

  • Het project Informele Zorg en communicatie hierover met de 1e contactpersonen en de teamleiders

  • Geestelijke verzorging, en de wens vanuit de Respect Cliëntenraad om een behoeftepeiling te houden onder de verpleeghuisbewoners en mantelzorgers

  • Een lid van de Raad van Toezicht was als toehoorder bij het overleg aanwezig in het gedeelte met de bestuurder; zij sprak aan het eind haar waardering uit.

  • Heeft de bestuurder een dankwoord gericht aan Marian van den Broek nu zij stopt met haar werk voor de cliëntenraad; hij prees haar dossierkennis en haar diplomatieke kwaliteiten.

En verder:

    • Heeft de Respect Cliëntenraad voor de eigen agenda een aantal prioriteiten gekozen.

    • Is een afgevaardigde van de Respect Cliëntenraad aanwezig geweest bij de voorbereiding van veiligheidsoefeningen.

    • Is de Respect Cliëntenraad vertegenwoordigd bij de bijeenkomsten voor nieuwe mantelzorgers. Deze worden op advies van de Cliëntenraad georganiseerd door Respect, sinds begin dit jaar.

    • Neemt een afgevaardigde vanuit de Respect Clientenraad regelmatig deel aan bijeenkomsten die afdelingen organiseren voor mantelzorgers. Dat is voor de Cliëntenraad een goede manier om op de hoogte te blijven van wat er leeft onder mantelzorgers.

    • Is de Respect Cliëntenraad getrakteerd op een lunch in Muzee vanwege het afscheid van Marian van den Broek. 

      Het volgend overleg van de Respect Cliëntenraad vindt plaats op woensdag 10 april a.s. 

 

Sinds 2023 één samengestelde Cliëntenraad: De Respect Cliëntenraad

De Respect Cliëntenraad geeft invulling aan de Wet Medezeggenschap Clienten Zorginstellingen WMCZ 2018. Het doel van de WMCZ 2018 is om cliënten van zorginstellingen medezeggenschap te geven bij besluiten die cliënten kunnen raken. Een cliëntenraad vertegenwoordigt alle cliënten in een zorginstelling.

Tussen 2020 en 2022 was de cliëntmedezeggenschap bij Respect vormgegeven via lokale cliëntenraden voor de verpleeglocaties en wijkzorg. Daarnaast was er een centrale cliëntenraad voor de overstijgende zaken. In gezamenlijk overleg in 2022 is vastgesteld dat de werkwijze en structuur van de cliëntmedezeggenschap efficiënter en slagvaardiger moest èn kon. De lokale raden waren moeizaam te bemensen en de verdeling van taken en bevoegdheden was niet altijd helder. Sinds januari 2023 is er één centraal orgaan dat de belangen behartigt van alle cliënten van Respect (bewoners van alle locaties èn de wijkzorg cliënten).

Vanuit iedere locatie heeft een afgevaardigde zitting in de RCR. De voorzitter wordt ondersteund door de ambtelijk secretaris. Er is een rooster van aftreden en jaarlijks treden er leden af. De Respect cliëntenraad zoekt een nieuw lid met affiniteit met cijfers en zoekt iemand met ervaring met de levering van zorg bij u thuis. Indien u interesse of vragen heeft: 06 83 88 93 26. 

Wilt u meer weten over cliëntmedezeggenschap? De volledige Medezeggenschapsregeling van de Respect Cliëntenraad kunt u hier bekijken. Daarnaast kunt u het Huishoudelijk Regelement hier bekijken. 

Volgend overleg van de Respect Cliëntenraad

De volgende bijeenkomst is woensdag 10 april a.s. Op de agenda staat de evaluatie bijeenkomsten nieuwe mantelzorgers en is er overleg met de manager verpleeghuiszorg. 

De Respect Cliëntenraad is bereikbaar via de ambtelijk secretaris, Mirjam Kleijweg. Per e-mail via m.kleijweg@respectzorg.nl of telefonisch via 06-83889326.
U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met alle leden van de cliëntenraad via e-mail respectclientenraad@respectzorg.nl 

Deel deze pagina